Witamy serdecznie na stronie
Szkoły Podstawowej
im. Marii Konopnickiej
w Grabownicy Starzeńskiej.
Aktualności
Dzień Babci 2018
We wtorek 23 stycznia w naszej szkole odbyła się uroczystość z okazji Dnia Babci i Dziadka. Uczniowie klas trzecich przygotowali wspaniały program artystyczny: recytowali wiersze, śpiewali piosenki i tańczyli. Niejednej babci i dziadkowi, łezka zakręciła się w oku. Licznie przybyli goście zostali obdarowani przez uczniów własnoręcznie wykonanymi prezentami. Ten wyjątkowy wieczór był pełen uśmiechu, radości i dumy. Szczęśliwe i rozpromienione twarze babć i dziadków po raz kolejny przypomniały nam, jak ważne są takie spotkania i wspólnie spędzone chwile .
Dzień później, w środę 24 stycznia, równie udaną imprezę dla babć i dziadków przygotowali uczniowie klas zerowych wraz ze swoimi wychowawczyniami. Czcigodni goście byli zachwyceni występami swych wnuków, z radością przyjęli życzenia i drobne prezenty.
Wszystkim Babciom i Dziadkom dziękujemy za tak liczne przybycie.
Gorące słowa podziękowania szczególnie należą się rodzicom, którzy pomogli w organizacji imprez i przygotowali poczęstunek dla gości i dzieci.
Agnieszka Leśniak
Welcome to the Real World
„Welcome to the Real World” (Witajcie w prawdziwym świecie), to innowacja pedagogiczna z języka angielskiego, w której biorą w bieżącym roku udział uczniowie klas drugich gimnazjum. Ma ona na celu doskonalenie kompetencji komunikacyjnych młodzieży, wykorzystanie zdobytej wiedzy w praktyce oraz zapoznanie jej z potocznym, „żywym” językiem, tak nieraz różnym od tego utrwalanego na zajęciach.
W pierwszym semestrze rozmawialiśmy m.in. o powrocie do szkoły, opisując swoje doświadczenia z klasy pierwszej i postanowienia na nowy rok nauki oraz opisywaliśmy sposoby spędzania czasu wolnego. Dyskutowaliśmy również o kupnie ubrań, przystąpieniu do klubu sportowego oraz wizytach lekarskich. Przygotowanie scenek i dialogów miało pomóc uczniom w przełamaniu strachu przed popełnianiem błędów, a także niejako „zmusić” ich do stosowanie języka w praktyce.
Piosenki wykorzystane na zajęciach stanowiły znakomitą okazję do spotkania z codziennym, naturalnym angielskim. Dzięki utworowi „NYC” grupy Interpol, mieliśmy szansę poćwiczyć słownictwo związane z życiem w wielkim mieście, porozmawiać o jego ciemnych i jasnych stronach, a ponadto zapoznać się z różnicami dzielącymi brytyjską i amerykańską odmianę języka. Piosenka „Precious” zespołu Depeche Mode, oprócz tradycyjnych zadań ze słuchu, pozwoliła zapoznać się z pojęciami opisującymi przeżycia religijne oraz omówić temat nieobecny w programie gimnazjum, czyli zastosowanie wyrażeń „I wish” i „If only”.
Najwięcej czasu zajęła nam jednak praca z szalenie ostatnio modnym serialem „Stranger Things”. Ta historia grupy przyjaciół ratujących z opresji swego zaginionego kolegę, oprócz radości z wciągającej fabuły i świetnej ścieżki dźwiękowej, była również okazją do podyskutowania o „złotej erze telewizji”, z jaką mamy obecnie do czynienia, zapoznania się ze słownictwem związanym z serialami i przyswojenia niezliczonej liczby codziennych, kolokwialnych wyrażeń, obecnych w języku amerykańskich nastolatków. Zwroty w rodzaju easy peasy, mumbo jumbo czy tough cookie na pewno wejdą i do naszego słownika.
W ramach zajęć z projektu udało nam się również spotkać z młodszym kolegą - Oliwerem Sąsiadkiem z klasy IVc, który poprzednie lata nauki spędził w szkole angielskiej. Był on naszym małym native speaker’em i niestrudzenie odpowiadał na liczne pytania o życie codzienne w Anglii, kontakty z kolegami i nauczycielami, liczbę zadań domowych, czy ulubione sposoby spędzania czasu wolnego. Dziękujemy!
Bartłomiej Zajdel
Robotyka w SP w Grabownicy Starzeńskiej
Od powszechnego stosowania robotyki i programowania nie ma odwrotu. Robotyka to dziedzina wiedzy działająca na pograniczu mechaniki, automatyki, elektroniki, cybernetyki i informatyki.
Zajęcia z robotyki prowadzone w szkole stanowią bardzo duży potencjał edukacyjny. Budowanie i programowanie robota utrwala, rozszerza i pokazuje w praktyce wiedzę z zakresu matematyki, informatyki, techniki i fizyki.
Zapotrzebowanie na dobrych programistów na świecie stale rośnie. Dlatego też w Szkole Podstawowej w Grabownicy Starzeńskiej podjęto działania mające na celu przygotowanie szkoły, uczniów i nauczycieli do programowania i robotyki. Uczniowie uczestniczyli w warsztatach prowadzonych w ramach grantu Podkarpackiego Kuratora Oświaty. Warsztaty odbyły się w Krośnie w miejscowej placówce Podkarpackiego Centrum Edukacji Nauczycieli. Dzięki temu dwie uczennice zdobyły mnóstwo doświadczenia, którym dzielą się obecnie z rówieśnikami w szkole. Ponadto nauczyciel szkoły uczestniczył w konferencji „Programowanie z robotyką w szkole – przykłady dobrej praktyki”.
Wszystkie te działania spowodowały, że dzięki dużej pomocy sponsora w Szkole Podstawowej w Grabownicy zakupiono zestaw do nauki programowania i robotyki. Zestaw Lego Mindstorms EV3, bo o nim mowa, opiera się na połączeniu serwomotorów, czujników, programowalnego mikrokomputera oraz klocków Lego Technic, co pozwala na zaprojektowanie, zbudowanie i zaprogramowanie robota. Dodatkowo zakupiono w szkole materiały niezbędne do zbudowania podstawowego stołu turniejowego.
Dzięki tym wszystkim działaniom uczniowie Szkoły Podstawowej w Grabownicy Starzeńskiej uczą się projektowania algorytmów za pomocą schematów blokowych. Algorytmy te następnie są implementowane w przyjaznym języku mającym postać graficznych bloczków, które ułożone w odpowiedniej kolejności z odpowiednimi parametrami tworzą całość programu. Program ten jest testowany i modyfikowany przy pomocy zbudowanego robota na stole turniejowym, aż uczeń osiągnie założony cel.
Programowania i robotyki w Grabownicy Starzeńskiej nie byłoby jednak gdyby nie przychylność Pana Dyrektora Mariusza Hałasika oraz finansowa pomoc sponsora – Pana Wojciecha Gaworeckiego, który ufundował zestaw Lego Mindstorms. Serdecznie dziękujemy za wsparcie i w związku z tym liczymy na dynamiczny rozwój tej dziedziny w naszej szkole.
Dariusz Barański
Pierwsze popołudnie filmowe
Dnia 20.12.2017r. odbył się pierwszy seans w ramach Klubu Filmowego, który powstał z inicjatywy samorządu uczniowskiego. Mamy nadzieję spotykać się regularnie, by w miłej atmosferze obejrzeć nasze ulubione produkcje filmowe, a przy okazji poćwiczyć język angielski. Chcemy wybierać tytuły, które można zobaczyć w oryginalnej wersji z polskimi napisami, ponieważ to świetny sposób na „osłuchanie” się z językiem i zapamiętanie wielu ciekawych wyrażeń i słów używanych w codziennym angielskim. Ale oczywiście i tak najważniejsza jest dobra zabawa i miłe towarzystwo!
Na pierwszym spotkaniu postanowiliśmy obejrzeć jedną z klasycznych opowieści z wytwórni Marvel, czyli „Kapitana Amerykę. Wojna bohaterów”. Był to ekscytujący i obfitujący w zwroty akcji film z niesamowitymi efektami specjalnymi. Seans na dużym ekranie i ze świetnym dźwiękiem naprawdę robił wrażenie!
Z tego miejsca bardzo dziękujemy nauczycielom, dzięki którym mieliśmy przyjemność spędzić tak niesamowity wieczór, czyli panom Dariuszowi Barańskiemu i Bartłomiejowi Zajdlowi. Mamy ogromną nadzieję, że w najbliższych tygodniach uda nam się powtórzyć tą niesamowitą przygodę. Teraz czekamy na „Króla Lwa”!
Aleksandra Zajdel
Wesołych Świąt!
MIKOŁAJKI
Dnia 5 grudnia 2017 roku do Szkoły Podstawowej w Grabownicy Starzeńskiej przybył niespodziewany gość – Święty Mikołaj. Dotarł on z ogromnym workiem pełnym prezentów. Dla każdej klasy znalazły się paczki, które Święty Mikołaj wręczył osobiście każdemu uczniowi. Przejęte i uradowane buzie dzieci potwierdziły, że z niecierpliwością czekają na Świętego Mikołaja.
Uczniowie najmłodszych klas: 0 „a” i 0 „b” przywitały gościa krótkim programem artystycznym. Wesołe wierszyki przeplatały się z piosenkami. Na koniec uczennice – „Śnieżynki” wykonały piękny taniec. Całość uroczystości została przygotowana przez panie: Barbarę Sowińską i Izabelę Zając.
Dziękujemy wszystkim za pomoc w przygotowaniu tej miłej uroczystości.
Barbara Sowińska
Izabela Zając
Biblioteczna fabryka świątecznych cacuszek
Każdego roku w okresie przedświątecznym w naszej szkole przygotowywane są upominki oraz kartki świąteczne dla nauczycieli emerytów, sponsorów oraz przyjaciół szkoły. W tym roku przygotowaniem tych wszystkich świątecznych serdeczności zajmowały się panie Joanna Szmigiel – nauczyciel bibliotekarz i pani Barbara Florczak - pedagog. Na trzy tygodnie nasza szkolna biblioteka zamieniła się w mini-fabrykę kartek bożonarodzeniowych oraz stroików bożonarodzeniowych. Przekraczając próg „bibliotecznej dziupli” zanurzyć się można było w klimacie zbliżających się świąt dzięki łagodnym nutkom polskich i światowych przebojów o tematyce świątecznej. Zapach nagrzewającego się w pistoletach kleju też już nieodłącznie będzie się kojarzył z tym szczególnym czasem. I tylko żal, że nie ma już przedświątecznych kiermaszów…
Joanna Szmigiel
Konkurs czytelniczy „Znamy polskie legendy”
2 sierpnia 2017 roku zmarła polska pisarka, autorka wierszy i opowiadań dla dzieci i młodzieży, autorka cyklu programów telewizyjnych dla dzieci „Jacek i Agatka” – pani Wanda Chotomska. Aby upamiętnić osobę pisarki oraz jej twórczość Biblioteka Pedagogiczna w Brzozowie we współpracy z bibliotekami szkolnymi gminy Brzozów wchodzącymi w skład Sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli bibliotekarzy zorganizowała konkurs czytelniczy dla uczniów klas czwartych. Jego celem było utrwalenie znajomości polskich legend.
W etapie szkolnym, który przeprowadzono 30 listopada wzięło udział 15 uczniów: 8 z klasy IVa i 7 z klasy IVb. Uczniowie otrzymali do przeczytania teksty 5 legend: „O Popielu i Mysiej Wieży”, „O Piaście i postrzyżynach jego syna Siemowita”, „O pięknej pasterce i księciu z Raciborza”, „O Sielawowym Królu” i „O czarodziejskim Młynku z Wieliczki”. Podczas konkursu odpowiadali pisemnie na 25 pytań: po 5 dla każdej legendy. Po podliczeniu punktów okazało się, że 2 uczennice zdobyły jednakową maksymalną liczbę punktów. Były to Dominika Czerkies z klasy IVb i Joanna Woś z klasy IVa. Ponieważ na finał konkursu do Brzozowa mogła jechać tylko jedna osoba, konieczne było zorganizowanie „dogrywki”. Wyłoniła ona zwyciężczynię, którą okazała się Asia Woś i to właśnie ona reprezentowała naszą szkołę 15 grudnia na finale konkursu.
Finałowy test wiedzy z legend polskich autorstwa pani Wandy Chotomskiej pisało 16 uczniów reprezentujących wszystkie szkoły naszej gminy. Praca Joasi Woś została uhonorowana wyróżnieniem. To wspaniały wynik i powód do dumy zarówno dla samej zwyciężczyni, jak i dla naszej szkoły.
Asiu – gratulujemy!!!
Joanna Szmigiel